<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-2"?>
<rss version="2.0">
  <channel>
    <title>Jeszcze o kolumbijskich hipopotamach... - komentarze</title>
    <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html</link>
    <description>Gdy opisywałem kilka dni temu  historię kolumbijskich hipopotamów , sierotach po narkotykowym bossie Pablo Escobarze, zapomniałem dodać, że problem z nimi nie ogranicza się tylko do wygnanych z głównego stada młodzieńców. Coraz większy kłopot i nielada zagwostkę dla władz, stanowi także główne stado żyjące na terenach dawnej jego hacjendy Nápoles . &#xD;
Władze chcą bowiem jakoś w końcu zagospodarować tereny odziedziczone po byłym szefie kartelu z Medellin. Nie ma wprawdzie jeszcze zgody co do tego, co miałoby tam powstać, ale jest wola zainwestowania w nieużytki. Włodarze Puerto Triunfo , gminy na któreh leży posiadłość, najchętniej zobaczyliby tam jakiś park rozrywki , coś co przyciągnęłoby masową turystykę. I niechętne są planom decydentów departamentalnych, którzy na terenach hacjendy Nápoles chciałyby wybudować... nowoczesne  więzienie . &#xD;
Zanim jednak na byłe tereny Escobara wjadą spychacze i bludożery i bez względu na to czy stawiać tam będą rollercoaster, czy zakratowane pawilony, wcześniej rozwiązać trzeba problem hipopotamów . Bo nie można narażać robotników budowlanych na bezpośrednie sąsiedztwo zwierząt wprawdzie roślinożernych, ale ważących do 3 ton i znanych ze swej agresywności . &#xD;
Stado liczy obecnie blisko 30 osobników. A ponieważ hipopotamy czują się dobrze, to liczba ta rośnie każdego roku. Ogrody zoologiczne  w regionie wziąć ich nie chcą, bo hipopotamy zazwyczaj już mają, albo są dla nich zbyt drogie w utrzymaniu. Zresztą transport takiego kolosa jest skomplikowanym logistycznym przedsięwzięciem i też tani nie jest. &#xD;
Organizacje ekologiczne podpowiadają, że najlepiej zrobić z hacjendy rezerwat , ale to też &amp;#8211; nie da się ukryć &amp;#8211; zły, nieżyciowy pomysł. Była posiadłość Escobara, choć jak na kolumbijskie warunki duża, nie ma jednak nic wspólnego z afrykańskimi bezkresami. Z miejsca w którym obecnie żyje stado do Puerto Triunfo i jego kilkunastu tysięcy mieszkańców jest mniej niż 10 km. To bardzo mało. Zwłaszcza, że &amp;#8211; zdaniem ekspertów &amp;#8211; wyrzucanie ze stada młodych samców, aby szukali własnych terenów i zakładali własne haremy, zdarzać się będzie coraz częściej. Lada dzień zabłąkany i przestraszony hipopotam znaleźć się więc może w centrum miasteczka. A to już preludium do tragedii... &#xD;
W Puerto Triunfo mówią, że hipopotamy mogłyby zostać i nawet stać się częścią planowanego przez nich parku, ale wcześniej ktoś musiałby fachowo ich teren ogrodzić . Dotychczasowe próby ograniczania ich rewiru kończyły się zawsze porażką. Gruboskórne, wielkie ssaki pewnie nawet nie zauważały, że ktoś próbował ograniczyć ich przestrzeń. Nawet jeśli był to drut kolczasty. &#xD;
Powstać musiałoby potężne, wysokie betonowe ogrodzenie , wybudowane w dużej części na terenach bagnistych. Ponoć szukano już firmy gotowej coś takiego skonstruować. Żadna się nie zgłosiła, zwłaszcza że budować miałaby w obecności potężnych i pewnie niezbyt szczęśliwych z powodu redukowania ich wolności, mieszkańców. &#xD;
Więc co? Trzeba będzie je odstrzelić ? Tak jak hipopotama Pepe? Władze nic na ten temat nie mówią bo temat drażliwy, ale nie ulega wątpliwości, że to - niestety - jedno z możliwych rozwiązań. Kto wie, czy nie najbardziej prawdopodobne. I na pewno najłatwiejsze.  &#xD;
&#xD;
&#xD;
&#xD;
&#xD;
&gt;Technorati tags: Kolumbia , hipopotamy , Pablo Escobar , Hacjenda Nápoles , Puerto Triunfo . &gt;Blogalaxia tags: Colombia , hipopotamos , Pablo Escobar , Hacienda Nápoles , Puerto Triunfo .</description>
    <lastBuildDate>Tue, 15 Sep 2009 08:59:10 +0200</lastBuildDate>
    <item>
      <title>Gość rudziel: Jasne, masz racje. Przeleciałem ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k7157127</link>
      <description>Jasne, masz racje. Przeleciałem wzrokiem po artykule i wyciągnąłem niewłaściwy wniosek :)</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k7157127</guid>
      <pubDate>Tue, 15 Sep 2009 08:59:10 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tierralatina: @rudziel: Nie ma tam ani słowa o ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k7154704</link>
      <description>@rudziel: Nie ma tam ani słowa o tym co sie stanie z hipopotami na ex-hacjendzie Escobara. Tylko o tym, ze wydaly wyrok na Pepe, a sedzia z Medellin wstrzymal dalsze polowania. Czyli sprawa nadal jest otwarta a przyszlosc hipopotamow niepewna...</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k7154704</guid>
      <pubDate>Mon, 14 Sep 2009 17:36:25 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość rudziel: A jednak będzie odstrzał. NYT ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k7154542</link>
      <description>A jednak będzie odstrzał. NYT właśnie opublikował arcyciekawy artykuł na ten temat, oto link:&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; &lt;a href="http://www.nytimes.com/2009/09/11/world/americas/11hippo.html?_r=1&amp;ref=americas" rel="nofollow"&gt;www.nytimes.com/2009/09/11/world/americas/11hippo.html?_r=1&amp;ref=americas&lt;/a&gt;</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k7154542</guid>
      <pubDate>Mon, 14 Sep 2009 17:05:04 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>ffamousffatman: Obawiam się że odstrzeliwanie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6947234</link>
      <description>Obawiam się że odstrzeliwanie młodych samców wygnanych ze stada to będzie konieczność.&#xD;&lt;br/&gt; Zemsta Afryki za hiacynt wodny?</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6947234</guid>
      <pubDate>Sun, 26 Jul 2009 11:35:35 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tierralatina: @bigapple: No zdecydowanie Disney ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6946788</link>
      <description>@bigapple: No zdecydowanie Disney klamie. Gdzies czytalem, ze najwiecej ofiar wsrod nieostroznych turystow w Afryce powoduja nie lwy, czy np. slonie, ale wlasnie hipopotamy. Bo ludzie mysla, ze to takie sympatyczne zwierzatka...&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Zas gringos tez nie sa zainteresowani kolumbijskimi hipopotami, bo to zwierze stosunkowo latwo rozmnaza sie w niewoli i "lokalna reprodukcja" jest wystarczajaca.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;@andsol: myslisz ze kozy to wodno-bagniste zwierzeta? :)&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;@ruda: czemu basta? :) co masz przeciw hipciom?&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; @zuercher: Napisz do wladz departamentu Antioquia. Moze kupia Twoj pomysl? :)</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6946788</guid>
      <pubDate>Sun, 26 Jul 2009 04:00:01 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>bigapple1: no masz! to nie tylko ludzie cierpia z ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6944008</link>
      <description>no masz! to nie tylko ludzie cierpia z powodu kartelu z medeil, ale hipki tez... swoja droga nie wiedzialam, ze one sa agresywne. disney klamie!&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; moze by je oddac jakims gringos? np. w san diego?</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6944008</guid>
      <pubDate>Sat, 25 Jul 2009 04:25:04 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>andsol-br: Jeśli dobrze pamiętam klasyczną ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6944002</link>
      <description>Jeśli dobrze pamiętam klasyczną żydowską przypowieść, pierwszą częścią rozwiązania jest wpuszczenie tam stada kóz.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6944002</guid>
      <pubDate>Sat, 25 Jul 2009 03:16:52 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>montsurrolle: @rudzielec: Masz cos przeciwko ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943953</link>
      <description>@rudzielec: Masz cos przeciwko hipopotamom? Temat przeciez swietny, nie sama polityka czlowiek zyje.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; A wracajac do tematu. Takie to niestety tworza sie problemy gdy czlowiek ingeruje w przyrode. Te zwierzeta po prostu nie powinny sie tam nigdy pojawic. A co teraz? Nie wiem, niestety nie wyobrazam sobie zadowalajacego rozwiazania. Tak po prostu zabic ich przeciez nie mozna. Ale zostawic ich tez nie. Ciezka sprawa.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943953</guid>
      <pubDate>Sat, 25 Jul 2009 01:34:15 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>baqu: zuercher - świetna koncepcja, zgadzam sie w ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943926</link>
      <description>zuercher - świetna koncepcja, zgadzam sie w 100%</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943926</guid>
      <pubDate>Sat, 25 Jul 2009 01:11:16 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość rudzielec: o basta!, T. wiedzialam, ze ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943889</link>
      <description>o basta!, T. wiedzialam, ze jestes wrazliwy na dole zwierzat, ale ze az tak?</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943889</guid>
      <pubDate>Sat, 25 Jul 2009 00:49:20 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>zuercher: Niech wybuduja wiezienie posrodku ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943432</link>
      <description>Niech wybuduja wiezienie posrodku mokradel pelnych hipopotamow. Nikt z niego nie ucieknie. :) No i takie wiezienie moze stac sie atrakcja turystyczna!</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/07/Jeszcze-o-kolumbijskich-hipopotamach.html#k6943432</guid>
      <pubDate>Fri, 24 Jul 2009 22:39:05 +0200</pubDate>
    </item>
  </channel>
</rss>


