<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-2"?>
<rss version="2.0">
  <channel>
    <title>Tolerancja, czyli wojskowy awans inwalidy - komentarze</title>
    <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html</link>
    <description>Coraz częściej mam wrażenie, że tzw. Zachód, czyli nasze bogate państwa Północy, uważające się za wzór wszelkich cnót i postępu cywilizacyjnego, pod wieloma względami pozostają w tyle, za rozwijającymi się krajami Południa. Wciąż się możemy, my Europejczycy, sporo od tych biedniejszych państw nauczyć, w wielu przypadkach mogą być one dla Zachodu wzorem. &#xD;
Pisałem już np. o znacznie odważniejszym i powszechniejszym niż w Europie stosowaniu nowych technologii , ale to nie wszystko. Zazdrościć, zwłaszcza w Polsce, powinniśmy też chociażby południowej tolerancji . I to w szerokim tego słowa znaczeniu. Począwszy od spraw rasowych, po np. seksualne. &#xD;
Nie twierdzę, że rasizm  w Ameryce Południowej nie istnieje, bo byłoby to kłamstwo. Także tutaj kolor skóry nadal ma niestety czasami wpływ na łatwość znalezienia pracy, czy przebieg kariery. Sporo jest też, nawet w tak niesamowicie kolorowej i kulturowo wymieszanej Brazylii, mniej lub bardziej ukrytch uprzedzeń i krzywdzących stereotypów. Niemniej jednak, w przeciwieństwie do wielu państw Europy z Polską na czele, prawdopodobieństwo że ktoś komus da tu na ulicy w mordę tylko dlatego, że ten ktoś jest ciemniejszy, jaśniejszy, czy bardziej żółty, jest bliskie zera. &#xD;
Poza niechlubnym wyjątkiem Wenezueli Hugo Chávez a, który regularnie, co jakiś czas, próbuje u swych sympatyków rozniecić antysemickie odruchy, nigdzie też nie przykłada się specjalnej uwagi do wyznawanej religii. Nikogo w sumie nie obchodzi, czy i w co wierzysz. Możesz być katolikiem, neopaganinem, Żydem, muzułmaninem, wyznawcą santerii, czy jakiejś ewangelizacyjnej sekty - nikt nie będzie ci z tego robił zarzutu.Ba, najczęściej nikogo to nie będzie wcale interesowało. Zdecydowana większość Peruwiańczyków nie zdaje sobie nawet sprawy, że ich obecny, chcący się właśnie się podać do dymisji, premier Yehude Simon , ma żydowskie korzenie i na dodatek jest ateistą. Ateistką jest też chilijska prezydent Michelle Bachelet i to mimo, że jej kraj jest bardzo katolicki. &#xD;
Latynosi, mimo całego tego swego słynnego kultu macho , są też niesamowicie otwarci wobec wszelkich mniejszości seksulanych. Geje trzymający się za rękę, transwestyci, transseksualiści &amp;#8211; to na ulicach tutejszych miast całkiem normalny widok. I nikt się nie naśmiewa, nikt nie oburza, nie pluje, nie obrzuca wyzwiskami, nie drwi. &#xD;
Zaobserwowałem też zaskakujące Europejczyka zjawisko braku wpływu poziomu edukacji na stopień tej tolerancji. Kilka dni temu byłem w niewielkim, bardzo biednym, nadmorskim miasteczku, położonym w wenezuelskim stanie Vargas. W sumie jeden wielki slums, tylko że z widokiem na morze. Nawet tam, wśród tych niewykształconych i nie mających zbyt wielkich perspektyw ludzi, spotkałem transwestytów. Nie chowająch się, lecz &amp;#8211; przeciwnie &amp;#8211; ekstrawagancko okazujących  swą odmienność. Jakoś nie wyobrażam sobie takiej sytuacji w polskich robotniczo-lumpiarskich dzielnicach. Ale może się mylę, jeśli ktoś z Was zna jakieś pozytywne przykłady, to &amp;#8211; bardzo proszę &amp;#8211; podzielcie się nimi. &#xD;
Dzisiaj zaskoczyła mnie z kolei instytucja, której z definicji, nie podejrzewałbym o żadną formę tolerancji. A już na pewno nie o tolerancję wobec ludzkich ułomności. Czyli armia &amp;#8211; państwowe siły zbrojne . W tym konkretnym przypadku w Argentynie. &#xD;
Otóż mająca swą siedzibę w Salcie V Górska Brygada  piechoty ma od dzisiaj nowego dowódcę. Mianowany nim został pułkownik Fabián Brown , pracujacy do niedawna za biurkiem w Centrum Szkolenia i Oceny Doktryny Wojskowej. Co jest takiego dziwnego w tej nominacji, pewnie się zastanawiacie? Otóż to, że pułkownik Brown, z wykształcenia specjalista od artylerii, miał kilka lat temu poważny wypadek . Wybuch urwał mu prawą rękę, kilka palców lewej ręki i pozbawił go prawego oka. &#xD;
Nie wiem, w Wojsku Polskim (ani żadnym innym), nigdy nie służyłem, ale jakoś nie mogę oprzeć się wrażeniu, że w analogicznej sytuacji ofiara wysłana zostałaby w nim wysłana na przmusową rentę. Tymczasem Argentyńczycy stworzyli mu warunki dalszej pracy i awansum, a obecnie, eksperymentują, powierzając mu opiekę nad ważną jednostką liniową. Być może inwalida nie sprosta zadaniu, może za jakiś czas trzeba będzie go zastąpić. Ale za samą taką próbę argentyńskim generałom należą się brawa. &#xD;
Dotychczasowy dowódca V Brygady, gererał Jorge Enrique Altieri , odszedł na wcześniejszą emeryturę. Nie z własnej woli. Nie miał innego wyjścia po tym jak zarządził oddanie wojskowych honorów zmarłemu na początku czerwca generałowi Rodolfo Wehnerowi , który był oskarżony o, popełnione podczas wojskowej dyktatury , zbrodnie przeciw ludzkości. Tymczasem minister obrony Nilda Garré  zabroniła armii organizowania ceremonii pogrzebowych oficerom, którzy byli zamieszani w nielegalne działania w okresie wojskowego reżimu. &#xD;
Czyli kiedy trzeba, tolerancji nie ma żadnej. I tego też czasami nam brakuje... &#xD;
&#xD;
&#xD;
&#xD;
CallAdBoxTracking(254110, 1633847474, 0, 468, 60, 'B0E0E6', 'FFFFFF', '000000', '336699', '333333', '0', '', true);&#xD;
&#xD;
  &gt;Technorati tags: Argentyna , Ameryka Łacińska , tolerancja , rasizm , armia , inwalidztwo . &gt;Blogalaxia tags: Argentina , América Latina , tolerancia , racismo , ejército , discapacidad .</description>
    <lastBuildDate>Mon, 20 Jul 2009 13:13:00 +0200</lastBuildDate>
    <item>
      <title>Gość bolo: tierra: całkowicie zgadzam się z ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6924204</link>
      <description>tierra: całkowicie zgadzam się z ostatnim zdaniem. Wniosek - nie ma o co drzeć szat, bo czy prostactwo ojdyra jest dla kogoś zaskoczeniem?</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6924204</guid>
      <pubDate>Mon, 20 Jul 2009 13:13:00 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tierralatina: @bolo: A co miala zrobic ofiara ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6915944</link>
      <description>@bolo: A co miala zrobic ofiara zartu bedaca zakonnikiem? Dac drugiemu zakonnikowi w pysk? Demonstracyjnie odwrocic sie na piecie? Nawet jesli poczula sie dotknieta, to udawanie ze nic sie nie stalo, bylo jedynym zachowaniem z klasa, w owych okolicznosciach.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; Choc, akurat w tym przypadku, ten zart - moim zdaniem - jest bardziej dowodem chamstwa i prostactwa zartujacego (i tych, ktorzy sie smiali), niz rasizmu.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6915944</guid>
      <pubDate>Fri, 17 Jul 2009 18:24:52 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość bolo: W takim razie ofiara tego żartu także ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6915124</link>
      <description>W takim razie ofiara tego żartu także w ukryty, nieświadomy sposób nienawidzi ciemnoskórych.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6915124</guid>
      <pubDate>Fri, 17 Jul 2009 14:44:38 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tommix: @bolo: Ten zart jest wybitnie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6914626</link>
      <description>@bolo: Ten zart jest wybitnie rasistowski. Tak przynajmniej ja go odbieram. Bez wzgledu na to co by na ten temat napisala Wyborcza, czy jakakolwiek inna gazeta. A to, ze tak wiele osob w naszym kraju probuje to minimalizowac jest wlasnie przykladem na to, o czym pisali tu niektorzy przedmowcy - na ukryty, czesto nieswiadomy, rasizm naszego spoleczenstwa.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6914626</guid>
      <pubDate>Fri, 17 Jul 2009 13:30:00 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość bolo: Jezus Maria, to już każdy prostacki ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6913976</link>
      <description>Jezus Maria, to już każdy prostacki żart jest rasistowski? Bo tak Wyborcza napisała? Ludzie, dajcie spokój...&#xD;&lt;br/&gt; Co najciekawsze, sam "obrażony" nie odegrał należycie roli w jakiej chciałyby go widzieć antyrydzykowe media;)</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6913976</guid>
      <pubDate>Fri, 17 Jul 2009 10:53:09 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>zuercher: Kolejny przyklad polskiego, wcale nie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6906141</link>
      <description>Kolejny przyklad polskiego, wcale nie rasistowskiego, a pelnego pokoju i milosierdza, poczucia humoru:&#xD;&lt;br/&gt;&lt;a href="http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,6823955.html" rel="nofollow"&gt;wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,6823955.html&lt;/a&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; Zenujace.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6906141</guid>
      <pubDate>Wed, 15 Jul 2009 17:32:00 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>genewski: @tartaczek: Cierkawe czy zdalas sobie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6859615</link>
      <description>@tartaczek: Cierkawe czy zdalas sobie sprrawe, ze dzielac ludzi na Polakow i niePolakow jestes - przynajmniej jak dla mnie - wlasnie przykladerm tego obrzydliwego, pelnego hipokryzji, polskigo, ukrytego radiomaryjnego nacjonalizmu, od ktorego tylko krok do rasizmu i antysemityzmu. Bo jesli ktos, tylko z powodu pogladow, jest dla ciebie nie-Polakiem, to dokoncz to zdanie i dopowiedz za kogo go uwazasz? Za Zyda, masona, apartyde? Bo skoro nie jest w twoich oczach Polakiem?&#xD;&lt;br/&gt; Tacy jak ty, w czasie II wojny swiatowej tez segregowali ludzi na Aryjczykow i nie Aryjczykow. Tacy jak ty wyslaliby twoje dzieci (bo z tego co kiedys tu pisalas sa mieszanej krwi) do komory gazowej. Zastanow sie nad tym zanim nastepnym razem wyzwiesz kogos od nie-Polaka.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6859615</guid>
      <pubDate>Fri, 3 Jul 2009 20:05:57 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>latinbrand: @tartaczek, chavez: Wiadomo, ze nie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6854167</link>
      <description>@tartaczek, chavez: Wiadomo, ze nie wszyscy Polacy to rasisci. Ale jest u nas ich wiecej niz gdzie indziej. Mam nadzieje, ze z czasem, gdy bedzie u nas wiecej emigrantow i ktos o innej niz biala kolorze skory przestanie byc atrakcja, sie to zmieni.&#xD;&lt;br/&gt; Ja od kilku lat mieszkam we Francji, mam narzeczonego Latynosa i naprawde boli mnie gdy w moim wlasnym kraju wyzywana jestem od kurew, badz "zdrajczyn rasy" tylko dlatego ze moim partnerem jest brunet o troche ciemniejszym kolorze skory. I - Tartaczek - to nie sa jednostkowe chuliganskie wybryki. To sa niestety dosc regularne zachowania. Nie da sie wiec ukryc - jestesmy ksenofobicznym narodem. I nie zycze sobie abys mnie wyzywala od Polakow-nie Polakow. Naprawde nie masz najmniejszego prawa do oceniania mojej (nie)polskosci.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6854167</guid>
      <pubDate>Thu, 2 Jul 2009 15:56:13 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tartaczek: No coz,zdecydowanie moja sympatia jest ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6854102</link>
      <description>No coz,zdecydowanie moja sympatia jest po stronie chaveza i bolo,jesli idzie o wypowiedzi.Zgadzam sie ,ze bzdury o polskim rasizmie rozpowszechniaja wlasnie Ci Polacy-nie Polacy ,niby pisza po polsku,ale niewiele ich z Polska laczy.Blog ,ktory mnie wciagnal z powodu ciekawostek i wiedzy o Am.Pld zmienil sie w kampanie polityczna.&#xD;&lt;br/&gt; tierralatina:Ty to potrafisz generalizowac.Z jednego wyskoku chuligana zrobiles z Polakow rasistow.W moim najblizszym otoczeniu jest dwie osoby o innej karnacji (obywatelstwie tez),spedzili w Polsce lata,jeden nawet stan wojenny i nie przypominam sobie zadnych incydentow przeciwko nim.Wrecz odrotnie,bardzo dobrze sie w Polsce czuli.Zetkneli sie z duza sympatia otoczenia.Jak ktos chuliganow utozsamia z Polakami to znaczy,ze sam nie jest Polakiem albo sie nim nie czuje.Chuligani sa wszedzie i nie maja zwiazku z narodowoscia.Znam historie pewnej znajomej Chilijki-wyksztalcona,ktora spotkala sie z ogromnym rasizmem w ostatnich latach w Niemczech (mieszkala tam i pracowala 25 lat)i dlatego przeniosla sie do Hiszpanii.Czy to znaczy ,ze wszyscy Niemcy to rasisci? Nie sadze.&#xD;&lt;br/&gt; Polskie media juz od dawna nie sa polskie.I zatrudnieni w nich pisza to, za co im sie placi,czesto beznadziejna polszczyzna.Ci normalniejsi ludzie ,ktorzy potrafia w tej zalewie propagandy znalezc drugie dno, sa obrzucani epitetami oszolomow lub jak ktos tu nazwal kogos-hiena na ten przyklad.Bardzo orginalne.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6854102</guid>
      <pubDate>Thu, 2 Jul 2009 15:39:40 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość bolo: W takim razie proszę o pogłębienie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6843553</link>
      <description>W takim razie proszę o pogłębienie mojej wiedzy w tym kierunku:)</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6843553</guid>
      <pubDate>Tue, 30 Jun 2009 09:55:37 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tierralatina: @Bolo: to widac, ze malo wiesz o ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6843078</link>
      <description>@Bolo: to widac, ze malo wiesz o Chavezie. I bynajmniej wcale nie chodzi o krytyke Izraela, czy wypowiedzi na temat Palestyny.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6843078</guid>
      <pubDate>Tue, 30 Jun 2009 02:20:28 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość bolo: Chavez antysemitą! Tego jeszcze nie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6839214</link>
      <description>Chavez antysemitą! Tego jeszcze nie słyszałem:). &lt;br/&gt; Ale chyba nie powinienem się dziwić - w końcu tylko antysemici mogą opowiadać się przeciw okupacji Palestyny czy ludobójstwu w Gazie.</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6839214</guid>
      <pubDate>Mon, 29 Jun 2009 10:58:41 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość brysio: @tierralatina&#xD;Temu ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6833282</link>
      <description>@tierralatina&#xD;&lt;br/&gt; Temu prezydentowi-bucowi trzeba było pokazać średniowieczne czy starożytne zabytki Andaluzji i mimochodem zauważyć że nasi przodkowie mieszkali w tym czasie w kurnych chatach i odziewali się w skóry ;)</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6833282</guid>
      <pubDate>Sat, 27 Jun 2009 15:18:53 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Gość Garnek z Neolitu: A ja uwazam ze to nie jest ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6829812</link>
      <description>A ja uwazam ze to nie jest tolerancja a normalnosc... &lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Znaczy sie mam taka nadzieje. Mam nadzieje ze przy awansowaniu go, brano pod uwage tylko i wylacznie jego merytoryczne przygotowanie do sprawowania stanowiska. Jesli w jakikolwiek sposob stopien jego kalectwa zawazyl na awansie to jest to wlasnie dyskryminacja. &lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6829812</guid>
      <pubDate>Fri, 26 Jun 2009 15:07:43 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tierralatina: @chavez: Powiem Ci tak. Ja tez sie ...</title>
      <link>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6809126</link>
      <description>@chavez: Powiem Ci tak. Ja tez sie nie spotkalem nigdy z rasizmem w Polsce. Do czasu gdy nie pojechalem do kraju z moja owczesna narzeczona, ktora byla Chilijka. Miala wiec kruczoczarne wlosy i ciemniejsza troche ode mnie skore. Z agresja sie nie szczescie spotkalismy. Ale z masa zlosliwych, badz "och-jak-smiesznych" uwag niestety tak. Moze to nie jest rasizm, moze to zwykla glupota. Na jedno wychodzi. Bo boli. Mnie, nie ja. Bo ona nie rozumiala, a ja nie tlumaczylem.&#xD;&lt;br/&gt;Natomiast tlumaczylem kiedys polskiej delegacji w Hiszpanii, w Sewilii... Prawicowy burmistrz duzego miasta z poludnowej Polski, jak sobie troche popil wodeczki, to nagle zaczal robic wyklady o wyzszosci slowianskiej urody nad andaluzyjska. "One tu wszystkie jakies takie z malpa przemieszane, czarne wlosy, skora jakby brudna, kijem takiej bym nie dotknal. Nie dziwie sie ze u mnie w miescie takich ciemnych tluka, przeciez to do cywilizowanego czlowieka nie podobne..." - naprawde, tych tekstow do konca zycia nie zapomne. Mialem ochote dac palantowi w rylo. A najgorsze bylo w tym to, ze wiekszosc delegacji, slyszac to, tylko glupio rechotala...&#xD;&lt;br/&gt;Nie wyjezdzaj wiec ze stwierdzeniami, ze Polacy to otwarty i kochajacy innych narod, bo - w moich oczach - po prostu sie osmieszasz.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; @Juru: Wielkie dzieki za ten interesujacy wykladzik. Wszystko to jednak przypadki gdy rany zostaly odniesione na froncie, w trakcie wojny, wiec kontekst troche inny. Moze cos bardziej wspolczesnego?</description>
      <guid>http://tierralatina.blox.pl/2009/06/Tolerancja-czyli-wojskowy-awans-inwalidy.html#k6809126</guid>
      <pubDate>Mon, 22 Jun 2009 04:39:18 +0200</pubDate>
    </item>
  </channel>
</rss>


